Гласът на България

Национален новинарски портал

   ДАЙДЖЕСТ

Споделете ме

Кой изхвърли от езика ни хубавите поздрави „Добра среща“ и „Дал Бог добро“

ldleРумен СТОЯНОВ

Чува се: - Добре дошъл (ти, Иване; вие, господине); - Добре дошли (двама и повече мъже; вие, господине); - Добре дошла (ти, Пенке; вие, госпожо); - Добре дошли (две и повече жени; вие, госпожо); - Добре дошли (мъже, жени; обръщам се към них на ти; на вие). Разнообразие? Разнобой? Защо? На какво се дължи? Кое да предпочитаме? Как да го изберем? Кое ѝ е предимство, недостатък на всяка сгода?

Привърженик съм да употребяваме за жена добре дошла, включително ако се обръщаме към нея с вие, а не добре дошли.

Също за мъж добре дошъл и в двата случая, ти/вие. Но това съвсем не означава, че съм прав.

Уф, че бъркотия. Как лесно е на английски: т/ръснеш уелкъм и готово, няма защо да умуваш. Колкото повече възможности за избор имаме, толкова по-сложно: трябва да решаваш с твоя глава. Все едно дама притежава много рокли, та се чуди пред них коя, коя да облече, та сутрин, па вечер, делник, празник. Ако ѝ е налична една, въпросът от само себе си е ясен, нахулваш и толкоз, няма колебания. Като в английския език, о, йе.

Сходно е положението с добра среща (кога двама вървят един срещу друг) и добра стига (някого доближавам от към гърба), изискващи ответ дал Бог добро. Някой работи, минаваш край него и според нявгашната любезност му пожелаваш поможе Бог, тоест нека Бог помогне. Уви, трите хубави, топли, наши поздрава отпаднаха (не по начин естествен, щом изчезнаха в бита, например цървул, диканя; както стотици отечествени думи, несправедливо изблъсквани от снобски уклони: популация вместо население, рестрикция, не ограничение, генерирам, а не пораждам и т. н.). Не че изгубиха в пряк сблъсък с навлека чао, причината бе отявлено политическа, изхождаща от мислата Марксова, че религията е опиум за народите. При тая постановка, силом натрапвана от мощната одържавена пропаганда за научен атеизъм, в петдесетте години от ХХ век българите вече отбягваха да казват дал Бог добро и поможе Бог, ибо се бояха от иженарицаемата революционна бдителност, с това болшевишко понятие другарята лукаво и користно прикриваха своя тоталитарсоциализъм и отявлено доносничество.

Къде позваване на Бог в сухарите чао, бай, бай-бай, къде словесен взор към Всетвореца? Тях ги никак любя не само щото са излишни чужднородни дошляци, чието единствено достойнство е пределната сбитост, а и защото ни помен от доброта, камо ли за Всевишния. Което пък обяснява бързото им разпространение…  

      

 

 

   Fluida

   Lema BG


 

kultura - Copy1pravoslavie - Copy1

12659614 1036633103064017 1199327596 n

webstarmax