Гласът на България

Национален новинарски портал

   НАШИЯТ КРЪСТ   Издание за Вярата, Надеждата и Любовта

Споделете ме

В исторически контекст бъдещето е ясно – Украйна и Македония ще имат свои автокефални църкви

varНАШИЯТ КРЪСТ

Вселенската патриаршия направи следващата стъпка към обявяване автокефалията на Украинската православна църква, но все още томос /указ за отделянето/ не е издаден, както побързаха да обявят някои медии.

Митрополитите на Вартоломей са възстановили каноничния статут на епископи на предстоятелите на двете неканонични православни църкви в Украйна – митрополит Филарет Денисенко /водач на УПЦ-КП/ и архиеп. Макарий Малетич /водач на Украинската автокефална православна църква/. „По този начин горепосочените бяха канонично възстановени в своя йерархичен или свещенически чин, а техните вярващи са приети в общение с Църквата“, се казва в съобщението от Фенер. Освен това, Вселенска патриаршия е решила да възстанови Ставропигията на Вселенската патриаршия в Киев /ставропигия се нарича света обител под директното управление на съответния Синод – б.р./.

Освен това, Синодът на ВП е отменил действието на свое Синодно писмо от 1686 г., издадено за тогавашните обстоятелства, което дава право по икономѝя на патриарха на Москва да ръкополага митрополита на Киев, избран от събранието на клира и народа в неговата епархия, който трябва да поменава Вселенския патриарх като пръв йерарх по време на богослужение като израз на канонична зависимост от църквата-майка в Константинопол.

Накрая Вселенската патриаршия отправя призив към всички ангажирани страни да се въздържат от окупиране на храмове, манастири и други имоти, както и от всякакви актове на насилие и отмъщение, за да надделеят мирът и Христовата любов.

Очевидно, Фенер ще издаде дългоочаквания томос, когато двете досегашни неканонични църкви в Украйна се обединят. Междувременно, трима български митрополити продължават да настояват въпроса с украинската автокефалия да се реши на Всеправославен събор. Такова е и желанието на Московската патриаршия. В противопоставянето си Фенер и Москва припомнят различни решения на църковните събори. Теренът е хлъзгав и само Бог може да прецени кой крив, кой прав. Но очевидната практика е такава – щом има национално обособена независима държава, тя рано или късно се сдобива със своя автокефална църква. А когато границите на една държава са били променяни чрез война, населението от присъединените области е минавало под юрисдикцията на съответната национална православна църква. Друг въпрос е доколко това е ставало по каноничен път. Пример – преминаването на македонските епархии на Българската екзархия към сръбската и гръцката църква след Междусъюзническата война. Твърди се, че сърбите са платили в злато на Фенер за това.

Така че, в исторически контекст бъдещето е ясно – Украйна и Македония ще имат свои автокефални църкви, независимо от това дали на Москва и Белград това им харесва.

 

 

 

Порталът "Гласът на България" е създаден с иждивението на Нина и Илия Чирпанлиеви, за упокоение на душите им.

 

12659614 1036633103064017 1199327596 n

abbort

halba